I förra veckan var Medier & demokrati medarrangör av årets upplaga av Audiovisual Days. Det blev tre lyckade dagar fyllda med inspiration till nyskapande inom audiovisuella medier.
Film utan ljud som föreställer ett panelsamtal om framtidens gemensamma utmaningar för audiovisuella medier. I panelsamtalet, ledd av Medier & demokratis Martin Holmberg, medverkade Anette Novak, fd vd Svenska filminstitutet, Ebba Bonde, Svenska Dagbladet, Karin Bäckmark, Spotify och Klaus Lyngeled, Moonhood. Samtalet går att lyssna på i efterhand i poddformat via Medier och demokrati-podden som snart släpps på Spotify.
Under tre förmiddagar i förra veckan fylldes Visual Arena på Lindholmen Science Park av yrkesverksamma, experter, forskare, studenter och andra intresserade av audiovisuella medier. Det var dags för Audiovisual Days 2023, för första gången i hybridformat.
Programmet bjöd på insikter från flera olika branscher. Danielle Lauren från Storbritannien öppnade med en keynoteföreläsning om AI inom kreativa yrken. En kunnig panel fördjupade sig i spelet Roblox – där den 13-årige Roblox-experten Mio Rindlav stal showen. Johanna Koljonen presenterade årets upplaga av Nostradamus-rapporten och Johannes Skoog från VP Nordic berättade om hur Virtual Production används på innovativa, och ibland ganska extrema, sätt inom TV-produktioner och väderleksrapporter.
Johanna Koljonen presenterar årets upplaga av Nostradamus-rapporten, en rapport som utforskar hur ny produktionsteknik som drivs av AI påskyndar omstruktureringen av den traditionella film- och tv-industrin.
För journalisterna på plats lockade framförallt programpunkten om podcasts där Karin Bäckmark, nordisk podcastchef på Spotify, gav en unik inblick i Spotifys arbete följt av ett panelsamtal mellan Karin Bäckmark och Ulla Svensson, formatutvecklare på SR, lett av podcastforskaren Mia Lindgren. Ett samtal som bland annat avslöjade att AI-översatta podcasts troligtvis kommer skapa helt nya möjligheter för poddskapare att nå ut med sitt innehåll.
Audiovisual Days avslutande panel, ledd av Medier & demokratis Martin Holmberg, drog också en intresserad publik. Panelen bestod av representanter från både film-, medie-, ljud- och spelbranschen och handlade om framtidens gemensamma utmaningar. Ett panelsamtal som på ett sätt sammanfattade hela Audiovisual Days och vad evenemanget står för: att sammanföra audiovisuella branscher, lära av varandra och blicka framåt.
Panelsamtalet där Anette Novak, fd vd Svenska filminstitutet, Karin Bäckmark, Spotify, Ebba Bonde, Svenska Dagbladet och Klaus Lyngeled, Moonhood medverkade går att lyssna på i efterhand i poddformat via Medier och demokrati-podden som snart släpps på Spotify.
Projektledare Gunnar Eriksson, Film & TV Lindholmen, är nöjd med årets evenemang:
– Vi ser tillbaka på en fantastiskt lyckad och välbesökt upplaga av Audiovisual Days, där vi genom ett späckat, spetsigt och dagsfärskt program lyft fram de mest brännande frågorna och utmaningarna som förenar oss alla verksamma inom de audiovisuella näringarna!